Köpvillkor

Logga in

X

Köpvillkor

1. Allmänna villkor

1.1 Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning via www.soffbutiken.se. Avtal ingås mellan dig och Soffbutiken. När du handlar via Soffbutiken gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Denna lag skyddar dig som konsument när du handlar på distans. (Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler)

Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vi på Soffbutiken förbehåller hos rätten att häva ett köp om ett bedrägeri misstänks.

1.2 Köparens ålder
Soffbutiken expedierar, enligt svensk lag, inte köp till personer under 18 år.

1.3 Produktpriser
Alla priser på www.soffbutiken.se är angivna i svenska kronor och är inklusive moms. Moms ingår med 25% på alla Soffbutikens produkter. Priserna som framgår på Soffbutikens webbplats är alltid aktuella. Med reservation för eventuella tryckfel.

1.4 Tryckfel
Vi reserverar oss för eventuella "tryckfel" i produktinformation, priser och kataloger samt för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende på Soffbutikens webbplats. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm och vilka inställningar du har på din dator eller mobil/surfplatta.

1.5 Force Majeure
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid, åberoba Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart samt rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat.

2. Avtal och beställning

2.1 Allmänt
För att kunna genomföra ett köp via Soffbutiken måste du acceptera våra villkor. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa villkoren när du mottagit orderbekräftelse via e-post (förutsatt att du lämnat rätt e-postadress). Du kan då kontrollera din beställning från Soffbutiken och om något blivit fel eller om du vill ändra något så kontaktar du vår kundsupport på info@store.se

2.2 Orderbekräftelse
I samband med att du genomfört en beställning på Soffbutiken får du automatiskt en orderbekräftelse med information om din beställningen och köpvillkoren. En beställning kan endast bekräftas om vi kan fastställa dina uppgifter. Om något är fel med din beställning skall du kontakta oss snarast på info@store.se

2.3 Annullera ditt köp
Du har 14 dagars ångerrätt som privatkonsument enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Läs mer om detta under rubrik nr. 5 Ångerrätt.

3. Betalning

3.1 Klarna Checkout
Vi på Soffbutiken erbjuder dig som konsument att betala med Klarna Checkout. Vi samarbetar med Klarna för att du skall känna dig trygg vid ditt köp hos oss. Genom Klarna Checkout behöver du inget login eller lösenord utan detta finns redan registreat hos Klarna om du handlat med dem tidigare. Du behöver alltså endast fylla i ditt personnummer så fylls dina kontaktuppgifter i.

Har du frågor eller funderingar kring Klarnas betalningstjänster är du välkommen att ringa Klarna på telefonnummer 08 - 120 120 10. Öppetider: måndag-torsdag 08.00–20.00, fredagar 08.00–18.00 samt helger 10.00–17.00.

3.2 Klarna betalning bank- och kreditkort
Soffbutiken erbjuder snabba, enkla och säkra betalningar med bank- och kreditkort som Visa och Mastercard med hjälp av Klarna. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer). Kortuppgifter varken registreras eller lagras av Soffbutiken vilket ökar säkerheten för dig som kund vid ett köp hos oss.

3.3 Klarna direktbetalning med ditt svenska bankkonto
Trygg och säker direktbetalning genom Klarna över Internet för dig som är kund hos Handelsbanken, Nordea, Swedbank eller SEB. Du gör hela betalningen via din bank och behöver aldrig lämna ut några uppgifter på internet.

3.4 Klarna faktura
Vi erbjuder betalning med faktura via vår samarbetspartner Klarna. När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt personnummer. Även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen görs. Ingen faktureringsavgift tillkommer (0kr). Villkor för användning av faktura: 14 dagars kredit, 60 kr påminnelseavgift samt dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.

3.5 Klarna delbetalning
Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12,24, 36 månader. Redan från början kommer du veta din exakta månadskostnad samt när du ska ha betalat klart. Vid fast delbetalning beräknas räntekostnaden på det totala utestående beloppet, vilket betyder att månadskostnaden blir högre den första månaden och lägre den sista månaden. När du gör ditt köp på Soffbutiken görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Kreditupplysningen får du en kopia via post eller elektroniskt via Kivra. Klarna kommer även att fråga dig om dina ekonmiska förhållanden. Kan du inte svara på dessa eller om Klarna anser att du inte har tillräckligt med betalningsutrymme att fullfölja betalningsåtagandet har Klarna rätt att neka din ansökan om delbetalning. Du kommer då istället att få en faktura på köpbeloppet och Klarnas betalningsvillkor för faktura kommer att gälla.

3.6 Klarna konto
Genom Klarna konto har du möjlighet att betala valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr tillkommer på fakturan.

Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

4. Leverans & hämtning av varor

4.1 Allmänt
Då möbler ifrån oss på Soffbutiken går att få i en mängd olika kombinationer och utföranden vad gäller antalet sittplatser, färger och klädslar kan Soffbutiken inte hålla alla varianter på lager. Denna mångfald gör att de flesta av våra möbler är beställningsvaror. Det vill säga att dina möbler tillverkas efter dina önskemål och det innebär en viss leveranstid. På orderbekräftelsen får du alltid ett preliminärt besked om leveransvecka. Ibland kan leveransen ske tidigare än utlovat och ibland något fördröjd. Detta sker utanför vår kontroll men vid eventuella leveransförändringar förser vi dig med information i god tid och kommer överens om en ny leveranstid.

4.2 Leveranssätt
Hos oss på Soffbutiken kan du välja bland flera olika leveranssätt när du gjort en beställning.
Kontakta oss gärna om du skulle ha frågor eller funderingar.

När du handlar hos oss på Soffbutiken kan du välja mellan följande leveranssätt:

- Postpaket till ombud
- Hempaket
- Hemleverans
- Hämta själv på vårt lager

Postpaket till ombud 59 kr
När du väljer detta leveranssätt skickas din beställning till ditt närmsta ombud. Det ombud som väljs är efter din bokförda adress. Därför är det viktigt att du väljer annan leveransadress om du önskar att beställningen ska komma till annan adress.
Postpaket kan endast användas som leveranssätt om beställningen är max 20 kg.
Du kommer få en sms-avisering om du angett ditt mobilnummer när leveransen anlänt på ditt ombudställe. Har du inte angett mobilnummer kommer det en aviseringsblankett till din postlåda.

I de fall postpaket returneras till oss på Soffbutiken på grund av att du som beställare inte har löst ut paket från ditt utlämningsställe kommer Soffbutiken debitera dig en avgift. Denna avgift uppgår till 195 kr (inkl. moms).
Denna avgift tas ut för Soffbutikens extra kostnader för returfrakt samt övrig administration. Du kommer bli debiterad via faktura eller genom att avgiftssumman dras av från ordersumman som ska återbetalas till dig efter att returen ankommit till Soffbutiken.





Hempaket inom Sverige 195 kr
Du kan välja att få dina varor med hemleverans. Du blir kontaktad av vårt transportbolag i god tid innan för att bestämma en tid som passar dig aviseras mottagaren via sms eller telefon och kan då välja dag och ungefärlig tid för leveransen enligt vad som gäller för mottagarens ort. Transportbolaget levererar hem till mottagarens dörr innan arbetsdagens slut med tidsbegränsande leveransfönster om 2-3 timmar. Varje paket får väga högst 35 kg (max mått är längd 1,75 m, bredd 0,7 m och höjd 1,15 m). Dagtid är vardagar mellan 8-17.

Om du inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering, vägrat ta emot leveransen eller uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter kommer Soffbutiken att debitera dig en avgift för detta. Denna avgift uppgår till 395 kr (inkl. moms). Du kommer bli debiterad via faktura eller genom att avgiftssumman dras av från ordersumman som ska återbatalas till dig efter att returen ankommit till Soffbutiken. Om du inte skulle vara på plats vid det avtalade tillfället (dag och tid) för leveransen, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

Hemleverans inom Sverige 495 kr
Du kan välja att få dina varor med hemleverans. Du blir kontaktad av vårt transportbolag i god tid innan för att bestämma en tid som passar dig aviseras mottagaren via sms eller telefon och kan då välja dag och ungefärlig tid för leveransen enligt vad som gäller för mottagarens ort. Transportbolaget levererar hem till mottagarens dörr innan arbetsdagens slut med tidsbegränsande leveransfönster om 2-3 timmar. Dagtid är vardagar mellan 8-17.

Om du inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering, vägrat ta emot leveransen eller uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter kommer Soffbutiken att debitera dig en avgift för detta. Denna avgift uppgår till 995 kr (inkl. moms). Du kommer bli debiterad via faktura eller genom att avgiftssumman dras av från ordersumman som ska återbetalas till dig efter att returen ankommit till Soffbutiken. Om du inte skulle vara på plats vid det avtalade tillfället (dag och tid) för leveransen, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

Fraktfritt vid order över 15.000 kr
Beställer du varor för över 15.000 kr levererar vi dessa fraktfritt med ovanstående leveransalternativ.

Hämta själv på vårt lager
När du hämtar dina varor på vårt lager kostar det inget i leveranskostnad. Du har däremot ansvar att besiktiga de varor du beställt. Skulle de beställda varorna vara behäftade med fel såsom fabrikationsfel, så hanteras det som en vanlig reklamation. Du har ansvaret för varan efter att du hämtat den och skulle transporten bli skadad på vägen hem till dig är detta något som vi ej står för. Tänk på att du endast kan hämta upp dina varor under vårt lagers öppettider. Vårt lager är på Store, Flöjelbergsgatan 20A, 431 37 Mölndal. Hämtningstider är helgfria varddagar 10-18.

4.3 Leveranstider
Leveranstid framgår på varje vara i vår webbshop. Leveranstiden är preliminär och kan komma att avvika något.
Vi på Soffbutiken förbehåller oss rätten att åberopå Force Majeure i sådana situationer det är tillämpbart. Kontakta vår kundtjänst info@store.se om du inte fått din leverans inom den avtalade tiden.

4.4 Transportskador
Det är viktigt att du anmäler transportskador inom skälig tid. Vad som räknas som skälig tid är inom några dagar från det att du mottagit din vara. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna bli en reklamation hos oss måste skadorna ha noterats på din fraktsedel ifrån transportbolaget i samband med kvittensen. Be därför chauffören notera skadan och signera. Tänk på att det därför är viktigt att du undersöker varan när du fått och öppnat förpackningen. Skulle det vara dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackningen/ emballaget ska detta meddelas till oss snarast. Om transporten lämnas ut utan påskrift eller utan fullmakt kan transporten inte reklameras.

4.5 Fel/transportskada
Om du anmäler fel som verkar vara en transportskada, så måste du göra detta inom skälig tid. Det som anses vara skäligt tid är inom några dagar från det att du har mottagit din vara. Vi hålls inte ansvariga för transportskador som sker med leveranser från tredjeparts företag.

5. Ångerrätt

5.1 Allmänt
Vid köp på Soffbutiken gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Detta innebär att du alltid har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från att du tagit emot den beställda varan. Kontakta oss på info@store.se så hjälper vi dig med din retur.

5.2 Godkänd retur och värdeminskning
För att retur av vara ska godkännas utan värdeminskning måste varan returneras i obruten originalförpackning. Du som konsument ansvarar för varan tills dess den har retuneras till oss. För retur av vara som inte returneras i obruten originalförpackning, sker en enskild bedömning om värdeminskning som anses vara rimlig inom möbelbranschen.

5.3 Returfrakt
Vid retur står du för returfrakten och ansvarar för att varan returneras i oförändrat skick. Du måste returnera varan väl emballerad och helst i originalemballage. Varan ska skickas i retur så snart som möjligt efter att du meddelat oss om att du vill utnyttja ångerrätten senast inom 14 dagar från dess du mottagit varan.

5.4 Kostnader för retur
Om du kontaktar oss (info@store.se) för retursedel och fraktetikett skickas dina varor tillbaka på vårt avtal med transportbolaget.
Returfraktkostnader är då:

    Postpaket 195 kr
    Hempaket 595 kr
    Hemleverans 1595 kr

5.5 Återbetalning
Återbetalning av returnerad vara sker snarast efter att vi mottagit din retur och kontrollerat varan, dock senast inom 14 dagar. Återbetalning sker till det konto du handlade från.Du som köpare står för returfrakten som debiteras dig när returen har registrerats. Varor som återsänds mot postförskott utlöses ej av oss. När vi registrerat din retur makulerar Klarna också din faktura och du får en kreditfaktura alternativt en ny faktura om du valt att behålla någon produkt.

6. Reklamation

6.1 Allmänt
Hos oss har du enligt konsumentköplagen alltid 6 månaders garanti och 3 års reklamationsrätt från inköpsdatum. Detta gäller både i våra butiker och på www.soffbutiken.se från det att du mottagit din vara. Kontakta oss på info@store.se vid en eventuell reklamation.

6.2 Reklamationsrätt
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga. En reklamation av varan innebär att du meddelar oss att du inte godtar varan och anger på vilket sätt du anser den felaktig. Du måste lämna ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde märkt felet. Om vi kan konstatera att det är fel i varan har vi rätt att välja mellan att avhjälpa felet eller lämna dig en felfri vara. Om vi inte lyckas med något av alternativen har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

6.3 Nyttjandeavdrag/värdeminskning
Vid bedömning om att beställa hem en ny vara för ersättning, har vi rätt att göra ett nyttjandeavdrag utifall om möbeln har använts. Detta skall vara skäligt. Vad som är skäligt är en bedömningsfråga men inom möbelbranschen brukar man säga mellan 10-20% per år.

6.4 Returfrakt
Soffbutiken står för returfrakten för godkända reklamationer. Kontakta oss så hjälper vi dig med fraktetikett och retursedel.

7. Kunduppgifter

7.1 Allmänt
Alla uppgifter och information som lämnas till oss hanteras enligt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204). Som kund har du alltid rätt att begära, utdrag av registrerade uppgifter, ändring av registrerade uppgifter eller att uppgifterna raderas.

7.2 PUL
Alla uppgifter och information som lämnas till oss hanteras enligt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204). Som kund har du alltid rätt att begära, utdrag av registrerade uppgifter, ändring av registrerade uppgifter eller att uppgifterna raderas.

7.3 Missbruk av konto
Om vi misstänker att ett användarkonto eller att inloggningsuppgifter har missbrukats, har Soffbutiken rätt att stänga av kunden. Soffbutiken har även rätt att oavsett anledning tilldela kunden nya inloggningsuppgifter.

8. Tvist

8.1 Allmänt
Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. (http://www.arn.se/tvisteomraden/)

8.2 Tolkning
Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av svenska allmän domstol.

8.3 Klagomål/synpunkter
Klagomål eller synpunkter avseende Soffbutikens tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundsupport på 031-40 90 60 eller info@store.se